nuffnang 1

Monday, 28 February 2011

Shira ku Sayang

KUCING KESAYANGAN


Shira seekor kucing jenis Birman, adalah antara kucing paling comel yang aku pelihara. Aku beli Shira dengan harga RM 400.00 dari sebuah Pet's Shop di Penang. Masa tu, Shira Baru menjangkau usia 2 bulan. Bila tengok terlatah Shira kadang2 kadang buatkan aku ketawa sendirian, penat dan letih balik dari kerja hilang dengan serta merta, Puas aku main dengan Shira hampir setiap hari, ada kalanya Shira manja sgt ngan aku , tapi selalu nye takut tak pun pemalu mmg Shira seekor kucing yang sangat pemalu macam aku belikan buat Shira dah aku anggap macam anak aku sendiri. "Shira.... meh kat Papa meh" panggil ku setiap kali balik ke rumah

Minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun, Shira semakin meninggkat dewasa, Masa ni aku dah mempunyai lebih kurang 14 ekor kucing dirumah , ada yang aku beli, ade yang orang bagi, kasih sayang aku kepada semua anak anak aku sama je, lebih lebih lagi Shira. Maklum lah ia antara anak aku yang terawal hehehe. Umur Shira dah masuk setahun (7 tahun umur kucing) sepatutnya Shira dah mula menunjukan Simtom2 nak mengawan, tapi pelik, Shira macam tak ade perasaan langsung untuk mengawan. Kucing2 jantan yang lain ia buat endah tak endah je .. Aku mula merasa risau, jangan2 masa aku beli Shira nih dulu , Tuan kedai dah KASI Shira ni agak nya. Padahal kucing2 lain ada yang dah 2 kali beranak. Tapi Shira masih kontrol ayu lagi.

Rupa2nya andaian aku meleset genap umur Shira Setahun sebulan, aku nampak perubahan pada bentuk badan nya. Perut nya agak membesar, Shira secara tiba2 hilang selera makan dan tak aktif seperti dulu. Rupa2nya Shira dah buting sebulan, cuma aku yang tak perasan, tempoh matang untuk melahirkan anak bagi seekor kucing, adalah 2 bulan 3 hari ketika bunting. Bermakna Shira hanya ada lebih kuran sebulab lagi untuk beranak.

Genap je tempoh bunting Shira pun melahirkan 2 ekor anak yang comelllllllll sgt berwarna kelabu, dan memakai stoking.. kecoh satu rumah bila dapat tahu yang Shira dah beranak . Semua kerumun berdiri di Cage(sangkar) . Sempat juga lah Angah jadi bidan untuk si Shira tu. Tetiba aku perasan yang perut Shira tak kempis2 pun, aku cuba urut perut Shira tu mana tau kalu kalu ada lai anak kat dalam tu, dan memang aku rasa macam satu ketulan i perut Shira dan kompom ade lagi sekor anak di dlm perut Shira..
. jadi kami just biarkan Shira untuk beranak sendiri, mungkin dai taku atau risau bla tgk kami ramai d keliling cage dia agaknya..

keesok kan harinya perut Shira masih macam tu, dan tak ade pun penambahan anak. Aku mula risau. Takut2 anak Shira tu mati dlm perut dan Shira pun kelihatan begitu lemah. aku risau dgn keadaan Shira, Aku bawa Shira ke klinik haiwan (JPH) di Alor Setar, Doktor, bagitau aku yang Shira mungking kena Barah susu, di mana susu tak boleh mengalir keluar kerana lubung di puting Sira tertutup. Bermakna anak Shira dah 2 hari tak hisap susu.
Doktor itu pun menyarankan agar Shira di bedah serta merta kerana keadaan dah agak kritikal, peratus Shira untuk hidup 50 50 dan anak Shira pulak perlu di beri susu botol, kerana susu dalam badan Shira dah jadi racun. demi untuk selamatkan Shira. Aku setuju untuk Shira di bedah, walaupun hakikatnya aku takut terjadi sesuatu kat Shira... Aku dukung Shira "Shira.... Papa sayang Shira tau, papa teman Shira kat sini k , Shira kene kuatkan semangat, ingat anak2 Shira kat rumah perlukan Shira" aku seakan akan terlupa yang aku bercakap dengan seekor kucing..

bersambung.......

2 comments:

haidzir84 said...

dah tanam ke blom

Angashah said...

eh apelak tanam2 ni? tu gamba masa nak kena operate dulu sbb susu dia beku..hehe

nuffnang3